הכתבה נכתבה בשיתוף דני תורג'מן קבלן שיפוצים

התקנת קיר גבס למעשה מורכבת משתי משימות נפרדות. המשימה הראשונה היא התקנת הלוחות עצמם, שכוללת בתוכה חיתוך, עיצוב, התקנת הלוחות במקומם, וחיבורם עם ברגים. המשימה השניה היא הדבקת נייר גבס על קווי המגע בין הלוחות וכן אטימתם ואטימת חורי הברגים באמצעות שפכטל. התהליך דורש כיסוי ושיוף משטחים אלה עד שהקירות והפינות חלקים וכבר לא ניתן לראות איפה מסתיים לוח אחד ומתחיל השני.

אם תקחו את כל זאת בחשבון, אז לא פלא שיש לנקוט בצעדים מיוחדים בעת בחירת קבלן להתקנת קירות גבס.

הכנה
אם תביטו בקיר מוגמר בבית כלשהו, הוא נראה כמו משטח אחיד של צבע שנגמר רק בפינות, והפינות עצמן נראות כאילו נחתכו מתוך גוש אחד באמצעות להב מסור מדויק. רק הידע המקדים שלכם בתחום יכול להגיד לכם אחרת. עם זאת, איכות קיר הגבס תלויה גם במסגרת שאליה הוא מחובר. 

לוח קיר גבס הוא בעצם לוח דק של גבס שעטוף בשני צדדיו בשכבת נייר הדוקה. כלומר, חוץ מהמבנה השביר של הגבס, רק הנייר שומר על צורתה של ליבת הגבס הזו. הלוח השלם שרוחבו '4 (כ-120 ס"מ), בין אם אורכו '8, '10, '12, מחובר למסגרת באמצעות ברגי או מסמרי גבס, והמשטח שעליו הם מוחזקים הוא רק שכבת הנייר הדקה. במידה והלוח מעוות או עקום, ראשי הברגים הללו יבלטו ממנו, כיוון שהלוח מנסה לשמור על הצורה המקורית שהייתה לו בעת הייצור.

כנ"ל לגבי תקרות. לעיתים במהלך התקנת תקרות, מתקיני גבס יוסיפו רפידות מקרטון, כיוון שלמתקיני המסגרות קשה להרכיב קורות באורך של '10-'12 בגובה אחיד לכל אורכן. בלוחות ארוכים כאלו ישנם "גבעות" ו"עמקים" שמקורם בתהליך הייבוש בכבשן. חלק מהמתקינים ישתמשו בפלס לייזר על מנת לוודא התקנה נכונה, בעוד שאחרים יתקינו רפידות תוך כדי העבודה. כך או כך, מיומנות המתקין היא זו שחשובה. 

בחירת קבלן להתקנת קיר גבס
אין דבר יותר מקומם לבעל בית מאשר לראות בליטות וסדקים בקיר גבס מוגמר, ולכן לא ניתן לבחור סתם כל אחד להתקנת קירות גבס בביתכם. ישנם דרכים למצוא את אלה שיבצעו את העבודה ברמה הטובה ביותר. עבור התקנת קירות גבס והדבקתם, עלות לשעת עבודה לעובד בחברת התקנה יכולה להיות בסביבות100-350 ₪  כך שזה לא זול במיוחד. מסיבה זו, עדיף לכם לעקוב אחרי מס' הנחיות:

מציאת קבלן
ניתן לעשות זאת במס' דרכים שונות כמו האינטרנט, חנויות לציוד וחומרי בניין, או מפה לאוזן. בדרך כלל חנויות הן הדרך המומלצת, מכיוון שהן מכירות את היסטוריית האשראי של כל הקבלנים ויכולות לתת לכם מושג מי מבין הקבלנים אמין. אתרים כמו  גוגל ואיזי יכולים לספק לכם מידע מפורט על קבלנים שדורגו והומלצו ע"י השכנים שלכם.

שאלות לקבלנים
להלן כמה שאלות שניתן לשאול:

  • כמה זמן החברה שלך קיימת?
  • האם יש לך רישיון (במידה וזה נדרש במדינה או במחוז)? 
  • האם תוכל לספק תעודת ביטוח?
  • האם יש לך צוות עובדים משלך?
  • איך תבצע עבודה זו? מה נכלל בעבודה?
  • מהם תאריכי ההתחלה והסיום המשוערים?
  • האם תדאג לקבל את האישורים הנדרשים?
  • מהו לו"ז התשלומים שלך?
  • האם אפשר לקבל את רשימת הממליצים עליך?
  • -האם תשתמש בכלי העבודה הנכונים ותפנה אחריך בסיום העבודה?
  • האם אתה מוכן לספק חוזה בכתב עם כל הפרטים?

זכרו שמקצוענים לא ייעלבו משאלותיכם. השאלות הן חלק מתהליך ההעסקה והם יהיו מרוצים מכך שאתם בקיאים בנושא. המשמעות היא שהמתחרים הפחות טובים ינופו. 

בחירת הקבלן
קבלנים טובים אוהבים להציג את תוצאות העבודה שלהם וכנראה שיספקו לכם ראיונות עם לקוחותיהם לשעבר. יתרה מזאת, בעלי בית גם אוהבים להראות את העבודה האיכותית שעשו להם, אז מומלץ להגיע גם אליהם ולראות את איכות העבודה.

כלל אצבע נוסף הוא היכולת לעבוד עם מישהו. אם יש לכם תחושה טובה בנוגע לקבלן, היא לא צריכה להיות הפקטור היחיד שקובע, אבל מומלץ להתחשב גם בה ביחד עם שאר הגורמים. היכולת לתקשר היא גורם נחוץ. חשוב שאתם והקבלן תהיו על אותו הגל בנוגע לדרישות שלכם.

תעברו על אומדני הפרויקט של הקבלן ותבדקו שהכל כלול בהם. וודאו שתאריכי ההתחלה והסיום גם הם כלולים, למרות שתצטרכו לאפשר מרחב תמרון מסוים במידה ויהיו קשיי תזמון לא-צפויים בצד כלשהו.

החוזה
כשאתם בוחרים את הקבלן הנכון, וודאו שהוא חוזר על האומדנים וחותם על כולם. לחלק מהאנשים יש זכרונות קצרים או שהם עלולים לבלבל בין הצעת המחיר שלכם עם אחרת, אז מומלץ ליישר קו בנוגע לכל הפרטים. לעולם אל תשלמו על כל העבודה מראש, אך זה בסדר לתת מקדמה על מנת להבטיח את המחויבות שלכם, כיוון שהקבלן יצטרך להקצות אנשים לעבודה.