הכתבה נכתבה בשיתוף אינסיידרס, שירותי הכוונה בשוק ההון (insiders.co.il)

כדי להצליח בהשקעה בשוק ההון, יש כמה דברים שאתם חייבים לדעת. קודם כל, לא מדובר על "טיול בפארק". אמנם כל אחד ואחת מכם יכולים לעשות את זה, אבל בשביל להרוויח צריכים לדעת איך לעשות את זה כמו שצריך. דבר שני, אתם חייבים להיות ממוקדים והחליט איזה ניירות ערך אתם רוצים לקנות. והדבר השלישי, זה דרך איפה אתם מתכוונים לקנות את אותם ניירות הערך.

לשלושת הדברים הללו חשיבות זהה ומכרעת להצלחה שלכם. ובשתיים וחצי דקות הקרובות, ננסה לעשות לכם סדר ראשוני בדברים שעשוי לסלול את הדרך שלכם להצלחה. 

מתחילים;

צריך לדעת איך להשקיע ולסחור בשוק ההון
זה לא מספיק שתשמעו "המלצה חמה מחבר של חבר" מסחר בשוק ההון זו עבודה לכל דבר ועניין וצריכים ללמוד לפני שעושים אותה. ממש כמו בפעם האחרונה שהתקבלתם לתפקיד חדש ועשו לכם חפיפה או שעברתם קורס מזורז, כך גם בשוק ההון - חייבים ללמוד כדי להצליח. 

ישנם מאות מושגים מקצועיים, פרמטרים נושאים שונים שצריכים להכיר לפני שמתחילים להשקיע, והדבר החשוב ביותר הוא לדעת איך לנתח ניירות ערך ולהחליט האם כדאי לקנות אותם בתקופה הנוכחית או לא. להמחשה, מיולי אנשים נכנסו לפאניקה בתחילתו של משבר הקורונה ומכרו את כל הניירות ערך שעמדו לרשותם בתיקים המנוהלים, את קרנות הנאמנות וכיו"ב כי הם פחדו שהם ימשיכו לרדת. נכון לכתיבת שורות אלו, משבר הקורונה עדיין בעיצומו והבורסות בארה"ב ממשיכות לשבור שיא אחר שיא.

לא קונים כל נייר ערך או מכשיר פיננסי
לא פעם אנחנו שומעים במדיות השונות על מגוון רחב של ניירות ערך ומכשירים פיננסים שאפשר להשקיע בהם. מניות, אג"ח, אופציות, חוזים, סחורות ומט"ח הם רק חלק מכל אפשרויות ההשקעות אשר עומדות לרשותכם בשוק ההון. עליכם להיות ספציפיים ולהחליט איזה נייר ערך או מכשיר פיננסי מתאים למטרה שלכם.

קניית מניות היא הדרך הנפוצה ביותר להשקיע בשוק ההון והיא פפולרית בעיקר בזכות ההבנה הבסיסית של מה זה מניות והשכיחות הרבה שלהן בבורסות השונות. שאתם קונים מניות, אתם בעצם הופכים באופן רשמי לבעלים של חברה מסוימת. לכן, הסיכון גבוה אם משקיעים בחברה קיקיונית אבל אם משקיעים בחברה גדולה ויציבה פיננסית, הסיכון שהכסף שלכם יעלם נמוך יותר.

לא מרוויחים אם משלמים הרבה
כמו כל דבר כמעט, גם לקנות מניות עולה כסף. לכן, אם למדתם ובחרתם בסופו של דבר שאתם רוצים להשקיע במניות - תצטרכו להיפרד מעמלה בשיעור מסוים (בהתאם לגוף דרכו בחרתם לקנות את המניות) שתהיה חלק בלתי נפרד מחישוב הרווח הסופי שלכם. עמלה גבוהה תוריד את התשואה ועמלה נמוכה תעלה אותה.

ישנם שלושה סוגים של גופים שדרכם ניתן לקנות ולמכור מניות; בנקים, חברי בורסה (בתי השקעות שקיבלו אישורים מהבורסות השונות להעביר פקודות קנייה ומכירה ישירות לבורסה) וברוקרים כמו קולמקס פרו המחזיקים ברישיונות זרים ומאפשרים מסחר בניירות ערך בוול סטריט ובבורסות זרות נוספות (אבל לא בישראל).

לרוב, בנקים נחשבים הכי יקרים והעמלות בהם הכי למסחר בשוק ההון הן הגבוהות ביותר בתחום. לאחר מכן, בתי ההשקעות מציגים עמלות נמוכות יותר בכמעט 50% מהבנקים השונים ובתחתית רשימת גובה העמלות נמצאים הברוקרים המאפשרים מסחר בעלויות נמוכות מאוד. במידה ואתם רוצים לבצע קניית מניות בבורסה הישראלית, כדאי לכם לפתוח חשבון מסחר בבית השקעות מקומי ולנצל את הפרשי העמלות. אם אתם מעוניינים לסחור רק בבורסות זרות, ברוקרים הם הפתרון האידיאלי עבורכם.